top of page

Kinderen

Kleuters en lagere schoolkinderen kunnen voor volgende problematieken bij DURF terecht. 

Leerstoornissen

Untitled_Artwork.png

Dyslexie, dysorthografie en dyscalculie 

Bij sommige kinderen verloopt het leren lezen, schrijven en rekenen iets trager of zorgt het voor problemen. Bij deze kinderen zorgt de klas- en/of zorgleerkracht voor extra ondersteuning. Wanneer dit niet voldoende blijkt te zijn kan logopedisch onderzoek en bijhorende therapie aanbevolen worden. 
Bij dyslexie, dysorthografie en dyscalculie spreken we van lees-, schrijf- en rekenstoornissen. Bij deze kinderen verloopt het lezen, spellen en/of rekenen niet leeftijdsadequaat ondanks extra ondersteuning. 
Ik help jullie graag verder bij deze moeilijkheden en/of bezorgdheden. 

Afwijkende mondgewoonten 

Orofaciale myofunctionele therapie 

The tongue is a living orthodontic appliance (Angle, 1918). Foutieve mondgewoonten zoals duimzuigen, habitueel mondademen, nagelbijten, kaakklemmen en afwijkend slikken kunnen een foutieve tongligging in de hand houden of veroorzaken. Hierdoor wordt de articulatie vaak verstoord, maar kunnen er ook kaak- en tandstandvergroeiingen ontstaan. Vaak wordt hier dan een orthodontische aanpassing aanbevolen. Deze aanpassing heeft echter pas een blijvend effect wanneer ook de foutieve mondgewoonten worden aangepakt. Hiervoor kunt u bij DURF terecht. We meten de kracht op van alle spieren en gaan samen aan de slag om de foutieve mondgewoonten weg te werken. 

Articulatiestoornissen

Fonetische of fonologische problemen

Ervaart uw kind moeilijkheden om bepaalde spraakklanken te vormen? Dan kan er sprake zijn van een fonetisch articulatieprobleem. Voorbeelden van fonetische problemen zijn: lispelen waarbij de /s/ foutief wordt uitgesproken, een tongpunt-r of huig-R die onvoldoende rolt, ... 
Daarnaast past een kind in de normale ontwikkeling verschillende processen toe om moeilijk te vormen spraakklankcombinaties te vereenvoudigen. Wanneer een kind lang moeilijk verstaanbaar blijft en/of de gebruikte processen abnormaal lang blijft toepassen, kan er sprake zijn van een fonologisch articulatieprobleem. 

Taalproblemen 

Taalvertraging, taalontwikkelingsstoornis

De spraak- en taalontwikkeling verloopt bij alle kinderen anders. Indien er problemen blijken te zijn met de taal dan kunnen we een vertraagde taalontwikkeling of een taalontwikkelingsstoornis onderscheiden. 
Bij een vertraagde taalontwikkeling doorloopt het kind alle stadia van de normale ontwikkeling, maar duurt het iets langer dan bij de meeste leeftijdsgenootjes. 
Bij een taalontwikkelingsstoornis  ondervindt het kind ondanks intensieve logopedische begeleiding blijvende problemen met de ontwikkeling van de taalvorm (zinnen maken, verbuigingen, meervouden, ...), de taalinhoud en het taalgebruik (bijv. beurtnemen en  -geven). 

​

De taal kan vanaf 2 jaar extra gestimuleerd worden binnen logopedie. Dit gebeurt op een speelse manier. 

bottom of page